Lectia -8: Cum sa fotografiezi peisaje

“Putin cam mult contrast. Vad pozele prin ochii unui amator dar mai ales a unuia in cautare de poze, peisaje, etc pt facut tablouri prin casa [..]. Tocmai am terminat de renovat si am un singur perete caramiziu in camera pe care cred ca il voi umple cu poze monocromatice cu passe par tout alb si alti pereti (in alte camere) de culoare roz cu alb, galben cu alb, etc dupa cum am impartit camerele in zone impreuna cu designer-ii.
Un astfel de tablou nu as pune niciodata în casa deoarce culoarea brazilor numai naturala nu pare. In clipa în care accentuezi contrastul, se creeaza o îmbogatire artificiala a culorilor denotand lipsa de naturalete. Este indicat cateodata sa folosesti aceasta optiune cand poza este stearsa dar si atunci se poate opta mai degraba pentru un sharpness…”

Cam asta spune lumea pe forumurile romanesti. E si normal. Fotografia trebuie sa reflecte in cel mai fidel mod posibil realitatea, sa se vada clar brazii, frunzele, nervurile, firele de iarba si carabusul de mai. Realitatea peisagistica trebuie reprodusa astfel incat aceasta imagine sa poate fi agatata atat pe un perete galben, portocaliu sau chair verde, ultima culoare fiind cea mai indicata pentru a sugera vivacitatea naturii la fel de bine cum poate fi buna pentru un atlas zoologic, geografic, istoric si chiar anatomic (in caz ca apar si oameni in cadru).

Pentru a surprinde intreg lantul trofic alaturi de un habitat fascinat imaginile trebuie facute in mijlocul zilei, undeva in jur de ora 12, cu soarele in crestet pentru ca alternanta luminii puternice cu umbrele tari sa creze un clar obscur, mai mult obscur, dar extrem de clar.

Este total neindicat sa faceti fotografii la crepuscul sau dimineata devreme pentru ca lumina “bate aiurea” avand un unghi aproape paralel cu solul si astfel naturaletea peisajului (cel pe care il stim noi ziua) sufera cumplit. Razele soarelui prin crengile copacilor de pe coama dealului induce o senzatie ciudata lipsind locul si momentul de o minima credibilitate.

In alta parte citim ca

“- sau un obiectiv cu focala de 100mm pt peisaje sau imagini in miscare (competitii sportive)
[..]
peisajul nu trebuie sa-ti prinda iarba de sub picioare si .. apropo de canon , vezi ca exista un EF 100-400 4,5-5,6 L IS USM care are si un unghi f mare … si face niste peisaje superbe, deci, repet, peisaj nu inseaman 28mm ca sa-t iprinda iarba de sub picioare!!! trezete-te la realitate… invata notiunea de peisaj mai intai.”

Nimic mai adevarat. Sa invatam ce e peisajul. Ati vazut vreodata un varf de copac proiectat pe cer, copac ce nu se termina in partea de jos, pentru ca nu a incaput tot in imagine? Sau o floare luata in prim plan si fundalul blurat? Ei bine, astea sunt peisaje.

Ati observat ca e necesar un obiectiv anume, cu IS (image stabilizator) pentru ca sa faci fotografii din mana (trepiedul e unul din lucrurile de evitat la peisaje) si mai ales cu USM (Ultrasonic Motor) ca sa poti focaliza repede (peisajul e un fel de action shot, daca nu esti atent cadrul dispare pentru totdeuna) si silentios (sa nu se sperie brazii, muntii, marea, raurile si campiile).

Fotografiile astfel obtinute se atarna pe peretele roz asa cum ati hotarat cu designerii, langa rapirea din serai, pozele de la nunta colorate artificial, icoana si candela aprins.

13 thoughts on “Lectia -8: Cum sa fotografiezi peisaje”

  1. Absolut – exista aici un stil foarte puternic, in sensul clasic al stilului – ceea ce face un autor reconoscibil si unic.
    Problema ar fi ca ce se intimpla pe lantul trofic… adica domnul George ar fi urmarit cu stirul, halebarda si ciomagul de aia care ar trebui sa tipareasca aceste poze – si eu sper sa vina si vremea aceea.
    Shmekerii de la tipar or sa vrea detalii in negru – sa nu fie “negru spart” adica – pentru ca acolo rasterul munceste greu sau da pete sau nu face fata.
    Pregatiti-va deci sa aveti mai multe editari ale aceleiasi imagini… care sper sa fie raw… altfeldegeaba tot efortul…
    Altfel, ca de obicei, felicitari.

  2. Multumesc tuturor.

    Stiti cum vine treaba domnule Dinu Lazar? Eu fac fotografii, in putinul timp liber pe care il am, cel in care nu muncesc, nu alerg dupa platit facuri, dupa incasat bani, cel pe care nu-l petrec cu cei dragi si in cel pe care nu-l dorm. Adica f. putine ore intr-o luna. Continua sa existe o nevoie organica de a declansa ca singurul tratament ce da rezultate impotriva nebuniei cauzata de ritmul infernal in care traim. Adica mai tragi o gura de aer ce miroase a brad sau a scoici, iti ti rasuflarea si apesi pe declansator.

    Astfel nu mai exista nici un fel de energii de a-i cauta persusiv pe editori, pe agenti sau pe cei de la PR. De ce in Romania zilelor noastre nu poti trai din propria-ti pasiune e inca o enigma la a carei deslusire nu mai am timp a cugeta.

  3. Sunt absolut convins ca in foarte scurt timp o sa vina si clipa cind o sa intrati in virtej.
    Asta inseamna ca trebuie deja sa va pregatiti sa aveti doua stiluri diferite, doua genuri uneori antagoniste; sa faceti si sa aveti imagini care plac sufletului Dvs, si imagini vandabile, bine compuse, perfecte la histograma, pe placul si in spiritul celor care le vor cumpara. La asta cu spiritul am glumit, ei nu au spirit; dar au bani.
    Majoritatea fotografilor de la noi cind au dat de bani au uitat sa mai faca imagini de dragul imaginii; poate fi o cauza a pozitiei pe care o ocupa fotografia romaneasca in cultura europeana… dar lucrurile, cum spuneam, se pot schimba, daca cei 10-12 care sunteti aparuti in acest an veti avea aceeasi traiectorie ascendenta si – esential – uniform accelerata.

  4. Si nu face goana asta mai putin placut “actul” in sine de a fotografia? Nu iti ia din eliberarea aia cand hoinaresti doar tu cu camera si hotarasti cand vrei tu sa te opresti si sa apesi pe declansator?

    Eu cred ca nu e o o problema doar de uitat sa fac fotografii de dragul imaginii. Poate ca muncind zilnic cu fotografie, perfectiune, compozitie, histograme, contraste si sharpness nu mai pot pur si simplu sa fotografieze din sentiment.

    Doar parerea unui amator, care mai crede ca George ar trebui din cand in cand sa scrie mai mult, poate misca ceva neuroni (tre’ sa recunosc ca si pe ai mei). Critica e excelenta in mai toate lectiile.

  5. Superb. Ca de obicei, revin pe sit-ul tau si descopar fotografii din ce in ce mai bune. Felicitari.

    Eu am sa continui sa “verific” acest site cel putin o data pe sapatamana :-)

  6. io am nimerit odata pe saitu asta si acu am mai nimerit odata pe saitu asta si ma intreb de ce nu-l pusesem pe la bookmarks inainte. Foarte faine toate pozele, tre sa pun un linc catre aici! :)

  7. In primul rand tin sa precizez ca nu suport sa vad copii albastrii sau brazi galbeni. Cred ca este o chestie de gust. Nu-mi place cei ce pleaca de la un cadru cu o pisica si fac adevarat tablou de familie adaugand bunica, mama, tata si copii din doua miscari de mouse. Unii considera aceasta postprocesare a fotografiei ca fiind arta si nu neg asta, dar recunosc ca nu e pe gustul meu.
    La asta facea referire si postul meu de pe forumul fototarget cand am criticat o poza mult prea contrastata (post pe care tu vad ca l-ai citat in blogul tau). Fraza cu peretii roz, caramizii, etc a fost putin deplasata si s-a dorit a fi o gluma directa la postul prietenului meu la care faceam referire. Nu am judecat nicidata o poza dupa criteriul: daca se potriveste sau nu la mine pe hol :)
    In al doilea rand mi se pare putina lipsa de fair-play neinstiintarea faptului ca ai citat pe cineva intr-un anumit colt de net ba mai mult, ai luat acele randuri dintr-un anumit context, le-ai interpretat si ai profitat de faptul ca a existat o limitare a dreptului la replica (daca nu imi spuneai la intrunirea de azi de acest site nu as fi stiut niciodata). Nu cred ca este frumos ce ai facut, oricare ar fi fost scopul urmarit. Si eu scriu articole multimedia, sunt destul de prezent pe net si inteleg foarte bine ce inseamna netiquette-ul dar niciodata nu am folosit in lectiile mele un post mai nereusit al unui coleg nici chiar daca asta m-ar fi ajutat sa exemplific mai bine anumite detalii.
    In rest numai bine si sunt bucuros sa descopar acest blog si sa admir pozele tale chiar daca revin la ideea mea obsedanta ca exista o limita in a edita o poza (fotografia trebuie sa mai reflecte si ceva din realitate si sa nu fie numai creatie pe PC).
    Multumesc,
    Dan

  8. Acum Dane, eu n-am vrut sa deconspir adevaratul autor al primului citat, dar uite acum lumea stie ca despre tine e vorba, ca tu ai un perete a carui culoare l-ai hotarat impreuna cu designeri ;) si ca esti in cautarea unei fotografii sa se asorteze.

    Fac pe acesta cale apel la cei care mai au prin casa ceva ce ar merge pe peretele in discutie sa te contacteze.

  9. salut,am o intrebare pt cunoscatori…am un nikon D80 cu obiectiv de 135.nu am insa blitz separat ci doar cel incorporat…
    intrebarea mea este: cum pot face fotografii pe inserate fara sa-mi iasa inchise la culoare(doresc sa prind chiar etapele amurgului).
    multumesc si astept un raspuns de la cineva.aveti aici un mail: vinoacum13@yahoo.com
    multumesc!

Leave a Reply